Untitled-2

تفاوت لیکا با لیکاپون چیست؟

لیکاپون نام تجاری محصول کشاورزی شرکت لیکا است که با تغییر در فرایند تولید آن موجبات استفاده از این محصول در صنعت کشاورزی فراهم گردیده و تنها لیکاپون حائز مشخصات شیمیایی و فیزیکی مناسب جهت مصارف کشاورزی بوده و استفاده از دانه لیکا با مشخصات غیر کشاورزی موجبات خسارات جبران ناپذیر به گیاه را فراهم می آورد.

 

مزایای لیکاپون:

جذب آب: لیکاپون با توجه به تخلخل داخلی می تواند در هنگام آبیاری، بخشی از رطوبت (۱۸%) را در خود ذخیره و در هنگام نیاز گیاه مجددا به محیط رشد گیاه بازگرداند.

محصول سبک: با توجه به وزن مخصوص بالای خاک زراعی (۱۸۰۰ کیلوگرم در متر مکعب) استفاده از آن در بستر کشت‏هایی مشابه Roof Garden،  Green Wall و گلدانهای بزرگ که محدودیت وزن جهت احداث و یا جابجایی آن وجود دارد منطقی نیست لذا به راحتی می توان با جایگزینی آن با لیکاپون (۲۵۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم) ضمن کاهش چشمگیر هزینه های موجود از آزادی بیشتری در طراحی و اجرا برخوردار گردید.

تهویه ریشه: تهویه مناسب در محدوده ریشه به همان نسب در شادابی و افزایش راندمان گیاه تاثیر دارد که در دسترس بودن رطوبت و مواد مغذی موثر است. لیکاپون با توجه به ساختار متخلخل داخلی خود نیاز گیاه را در این بخش مرتفع نموده و باعث بهبود و شادابی گیاه می گردد.

مقاومت در برابر آفات: از بزرگترین مشکلات ایجاد فضای سبز در محیط‏‏های شهری ازدیاد آفات و حشرات و از بین رفتن بهداشت محیط زندگی به علت استفاده از خاک و کود غیر کنترل شده می باشد که لیکاپون با توجه به عبور از ۱۲۰۰ درجه سانتی‏گراد در هنگام تولید و همچنین غشای پیرامونی خود محیط مناسبی جهت لانه گزینی موجودات موذی در محیط      رشد گیاه نبوده و می توان از آن در سطح کشت و جهت بهره جستن از این خاصیت استفاده نمود.

زیبایی: ساختار گرد و دانه بندی متفاوت لیکاپون باعث گردیده که استفاده از آن بر روی سطح کشت علاوه بر جلوگیری از متلاشی شدن بافت خاک در هنگام آبیاری در اثر اصابت مستقیم آب بر سطح بستر کشت، باعث زیبایی دوچندان آن گردد.

جایگزین خاک: با توجه به آنکه بستر کشت از دو بخش خاک و مواد مغذی تشکیل شده است، لیکاپون با دارا بودن مزایای مورد اشاره در فوق می تواند همراه با مواد مغذی جایگزین بسیار مناسبی جهت بستر کشت گیاه باشد.

روش‌های کشت در لیکاپون

1

روش اول : لیکاپون در سطح

در این روش لیکاپون را تنها بر روی سطح گلدان و بسترهای کشت از پیش آماده شده می ریزیم. استفاده از هر سه اندازه ریز، متوسط و درشت با توجه به سایز گلدان امکان‏پذیر است.

مزایا:

زیبایی سطح بستر

جلوگیری از روان آب در هنگام آبیاری

رفع مشکل حشرات موذی

جلوگیری از تبخیر سطحی (مالچ)

2

روش دوم: لیکاپون در لایه زهکش

۳ تا ۸ سانتی متر لیکاپون را بسته به عمق کشت و اندازه گلدان در لایه زیرین یا انتهای گلدان ریخته و سپس گیاه را بر روی آن کاشته تا با ایجاد لایه زهکش مناسب به رشد گیاه کمک نماید.

مزایا:

زهکش مناسب

3

روش سوم: لیکاپون در سطح و زهکش

روش تلفیقی است از روش اول و دوم که گیاه می‏تواند از مزایای این روش‏ها بهره مند گردد.

مزایا:

زیبایی سطح کشت

زهکش مناسب

جلوگیری از روان آب سطحی

جلوگیری از تبخیر سطحی (مالچ)

رفع مشکل حشرات موذی

4

روش چهارم: ترکیب لیکاپون در بستر کشت

در این روش بسته به اندازه گلدان و یا پوشش گیاهی باید از سایز مناسب لیکاپون در ترکیب با بستر کشت استفاده نمود.

مزایا:

کاهش وزن بستر کشت و گلدان

جذب رطوبت و کاهش نیاز آبیاری

تهویه مطلوب ریشه

5

روش پنجم: لیکاپون در سطح، زهکش و ترکیب با بستر

بهترین روش استفاده از لیکاپون در کشت خاکی این روش بوده که ترکیبی است از روش‏های پیشین.

مزایا:

زیبایی سطح کشت

زهکش مناسب

جلوگیری از روان آب سطحی

جلوگیری از تبخیر سطحی (مالچ)

رفع مشکل حشرات موذی

کاهش وزن بستر کشت و گلدان

جذب رطوبت و کاهش نیاز آبیاری

تهویه مطلوب ریشه

روش ششم: لیکاپون در کشت‏های هیدروپونیک و آکواپونیک

این روش‏ها به روش کشت بدون خاک و یا کشت در آب نیز موسومند. در این روش‏ها کشت کاملا در لیکاپون و در آب انجام شده و مواد مغذی از طریق محلول در اختیار گیاه قرار می‏ گیرند.

مزایا:

سبکی بستر کشت

کنترل مراحل رشد

صرفه جویی در مصرف آب