نقش لیکا در محیط زیست
زمین بدون دخالت بشر درحال تعادل است. این تعادل به جز در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه، ‌مانند آتشفشان‌ها و یا سیلاب‌های عظیم حفظ می‌شود. آثار و عواقب غیر مترقبه در مقیاس زمانی عمر زمین بسیار کوتاه است و معمولاً بلافاصله بعد از بروز این گونه حوادث زمین واکنش تعادلی نشان می‌دهد. اما تغییراتی که بشر در زمین ایجاد می‌کند حوادث دائمی یا عواقب طولانی است به طور مثال بشر در تولید چوب مورد نیاز زندگی نوین خود، در مدت کوتاهی جنگلی را که در طول هزاران سال تکوین یافته است، نابود می‌کند. دراین حالت عناصر طبیعت قادر به ایجاد سریع تعادل نخواهند بود. هدف از حفاظت از محیط زیست ایجاد تمهیداتی است که بشر بتواند بقای حیات نوین خود را با کمترین میزان خسارت به محیط زیست تأمین نماید.

 

فرآورده‌های لیکا- به ویژه دانه لیکا- به دلیل دارا بودن ویژگی‌های مهمی چون تخلخل، گرمابندی و … می‌توانند جانشین مناسبی برای بسیاری از مواد معدنی مورد استفاده در حفاظت از محیط زیست باشند. بسیاری از ویژگی‌ها و کاربردهای لیکا به طور مستقیم یا غیرمستقیم در حفاظت از محیط زیست نقش اساسی دارند. به عنوان نمونه،‌نوفه یکی از آلاینده‌های مهم محیط زیست است که با کاربرد مصالح عایق صوت می‌توان آن را کاهش داد و یا حتی کاملاً از محیط حذف نمود. بنابراین کاربرد فرآورده‌های لیکا در اجزای دیوار و سقف ساختمان و یا در اطراف واحدهای تولید نوفه نقش مؤثری در حفاظت از این آلودگی  دارد. همچنین گرمابندی لیکا سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی و در نتیجه سوخت می‌گردد و از این راه به کاهش تولید آلاینده‌ها کمک می‌نماید.

 

استفاده از لیکا در پالایش فاضلاب نقش مؤثر و مستقیم آن را در حفاظت از محیط زیست نشان می‌دهد. همچنین کاربرد لیکا در کشاورزی اثر این مصالح را در حفاظت از خاک و آب بیان می‌کند.
برای دفن زباله‌های هسته‌ای با تشعشع کم، اغلب از بتن همراه با مؤنت موریونیت استفاده می‌شود. استفاده از لیکا در این بتن، سبب می‌شود تا محیط متخلخل و مناسبی برای جایگیری ذرات مونت موریونیت ایجاد شود.
یک نکته بسیار مهم در کاربرد مواد برای حفاظت از محیط زیست، عاری بودن خود آ‌ن‌ها از مواد مضر می‌باشد. به بیان دیگر لازم است تا حد امکان از موادی که سازگار با محیط هستند و به راحتی در طبیعت جذب می‌شوند و یا حداقل اثر آلاینده‌ای بر آن ندارند استفاده شود. دانه‌های لیکا به دلیل دوام و پایداری قابل توجه در برابر مواد شیمیایی و PH نزدیک به ۷، هیچگونه اثر مخربی بر طبیعت ندارند. از سوی دیگر ماده اولیه تولید این دانه‌ها- رس- یک ماده کاملاً طبیعی و سازگار با محیط زیست است و با توجه به اینکه هیچ ماده افزودنی دیگری- به جز هیدروکربورها و مواد آلی- در تولید آن به کار نمی‌رود، می‌توان یقین داشت که فرآیند تولید کمترین اثر مخرب را بر طبیعت دارد و فرآورده نهایی نیز سازگار با طبیعت است.