sakhtemoon-3
در طول دهه‌های گذشته روش‌های گوناگونی برای هموارسازی و شیب‌بندی بام‌ها و کف‌های ساختمان‌ها ارائه گردیده است. دستیابی به وزن کمتر در سقف سازی، حفاظت از لایه‌های آب‌بند در بام‌ها و دوام و پایداری مناسب از ویژگی‌های لازم برای این منظور است. به همین دلیل یکی از متداولترین کاربردهای لیکا استفاده از آن برای پوشش کف‌ها و بام‌ها بوده است. عمر شیب‌بندی با دانه‌های لیکا حداقل ۵۰ سال و هزینه آن ۲۰% از روش‌های دیگر کمتر است. ضخامت لایه‌های لیکا برای این منظور معمولا بین ۴ تا ۱۰ سانتی‌متر می‌باشد. با توجه به پایداری شیمیایی لیکا و نیز نداشتن مواد مضر شیمیایی می‌توان لوله‌های تاسیساتی را نیز از داخل این لایه عبور داد.
قابل ذکر است که با توجه به عایق نمودن دانه‌های لیکا می‌توان از ضخامت لایه‌های عایق‌حرارت کاست و یا آن را به کلی حذف نمود. برای شیب‌بندی کف و پشت بام، سبکدانه صنعتی لیکا بهترین مصالح ساختمانی برای پوشش است و طریقه مصرف آن برای معماران و مهندسین بسیار آسان می‌باشد. نحوه اجرای آن به دو صورت می‌تواند انجام گیرد:

استفاده از مخلوط آماده:

نخست دانه‌ها با پاشیدن آب خیس و سپس بصورت آزاد و یا در داخل بتونیر با سیمان مخلوط می‌شود.

مخلوط در محل:

سبکدانه لیکا بصورت خشک بین کروم بندی ریخته شده و سطح آن با تخته کوبیده شده و تراز می‌شود. سپس لایه لیکا قبل از دوغاب‌ریزی نم‌پاشی می‌گردد. نیم ساعت بعد از نم‌پاشی جهت تثبیت سبکدانه‌ها، به ازای هر متر مربع ۱۲ لیتر دوغاب سیمان روی لایه ریخته می‌شود.
کاربرد تیرچه‌های بتنی پیش ساخته برای کاهش نسبی وزن سقف متداول گردیده است. سرعت ساخت، هزینه کم قالب‌بندی، آرماتوربندی و کیفیت بتن پیش ساخته از مزایای دیگر در این روش است.
بافت سطح زیر بلوک نیز باید برای اندودکاری مناسب باشد بنابراین مقاومت، وزن کم، قابل حمل بودن، سهولت نصب و داشتن سطح مناسب برای اندودکاری از خواص مهم بلوک‌هاست. مثال زیر روش طراحی و نتایج حاصل از کاربرد بلوک‌های سبک لیکا را در چنین سقف‌هایی نشان می‌دهد.
هنگامی که از بام برای رفت و آمد و یا سایر کاربری‌های مشابه استفاده نمی‌شود (نظیر سقف سالن‌های صنعتی) می‌توان از لیکا برای ایجاد سقف‌سازی ارزان قیمت استفاده کرد. در این حالت پس از اجرای لایه آب‌بند باید آن را در برابر اشعه ماورای بنفش آفتاب، تغییرات درجه حرارت در تابستان و ضربه‌های احتمالی وارد برآن محافظت نمود.
استفاده از لیکا یک لایه سبک و کارآ پدید می‌آورد که به دلیل سبکی حتی می‌تواند پمپ شود و از هزینه اجرا بکاهد. حداقل ضخامت لایه در این حالت ۸ سانتی‌متر توصیه شده می‌شود.
این لایه، عایق حرارت خوبی برای سقف خواهد بود. در این حالت نیز مشابه کاربرد لیکا در هموارسازی و شیب‌بندی می‌توان لایه پوکه ریزی شده را همراه با دوغاب سیمان با رزین‌های انعطاف‌پذیر دیگر تثبیت نمود.
این دیوارها از متداولترین اجزای ساختمانی هستند ویژگی‌های بلوک‌های لیکا آن‌ها را برای احداث انواع دیوارهای بنایی مناسب ساخته است.

 دیوار باربر بنایی :

دیواری است که برای حمل بار قائم علاوه بر وزن خود طرح می‌شود. این دیوار اغلب با بلوک توپر یا بلوک تو خالی پر شده با بتن و یا به صورت پانل پیش ساخته بتنی اجرا می‌گردد.

دیوار برشی:

دیواری است که نیروهای افقی وارد در صفحه دیوار – نظیر نیروهای جانبی ناشی از زمین‌لرزه را تحمل می‌کند. این دیوارها به صورت قاب‌بند پیش ساخته یا بلوک مسلح یا کلاف‌بندی شده اجرا می‌شوند. پایین بودن مدول کشسان بتن و بلوک‌های دانه سبک لیکا سبب کم شدن سختی و در نتیجه کاهش نیروی وارده زمین لرزه بر سازه می‌گردد.
در این نوع دیوارها با استفاده از بلوک لیکا شکل پذیری افزایش یافته و در نتیجه ظرفیت بالای جذب انرژی زمین لرزه در این دیوارها آثار تخریب و فروریختگی دیوارها بشدت کاهش می‌یابد.

دیوار غیر باربر (تیغه ای):

دیوارهای غیرباربر تنها وزن خود را تحمل می‌کنند، در دیوارهای غیرباربر داخلی – تیغه‌ها ویژگی‌های حرارتی و صوتی مصالح اهمیت می‌یابد. به همین دلیل، اغلب کاربرد بلوک‌های توخالی در این دیوارها ترجیح داده می‌شود. در مناطق لرزه‌خیز اتصال این دیوارها به دیوارهای اصلی (باربر) باید مطابق جزییات خاص آیین‌نامه ۲۸۰۰ باشد.

دیوار غیر باربر (خارجی) :

این دیوار غیر باربر است و در طبقات تکیه‌گاه جانبی کاملی ندارد، اگر چه ممکن است به اجزای سازه‌ای مهار گردد. دیوار خارجی اغلب نگهدارنده نمای ساختمان نیز می‌باشد. با توجه به موقعیت این دیوار در ساختمان هدایت حرارتی و صوتی آنها اهمیت فراوانی دارد. با توجه به چنین ویژگی‌هایی کاربرد بلوک‌های توخالی در این دیوارها متداول است.
اجرای این نوع دیوارها نیز باید مطابق ضوابط آیین‌نامه ۲۸۰۰ زلزله ایران و سایر آیین‌نامه‌های مرتبط باشد.

دیوار میان‌قاب :

در برخی موارد برای بهبود رفتار لرزه‌ای سازه، بجای دیوارهای مجوف پوشش خارجی، از دیوارهای توپر با تکیه‌گاه کامل در هر طبقه استفاده می‌شود. این دیوار که قاب‌بند نیز نامیده می‌شود، به خوبی با قاب‌های خمشی ساختمان کار می‌کند و سبب جذب انرژی زمین لرزه به میزان زیاد می‌گردد. در این نوع از دیوارها استفاده از بلوک لیکا بدلیل دارا بودن مدول کشسان پائین باعث افزایش استهلاک انرژی می‌گردد.

  دیوار دو جداره :

اغلب برای افزایش عایق‌کاری از دیوارهای دو جداره استفاده می‌شود، این دیوارها با بست‌های فلزی یا روش‌های دیگر به هم مهار می‌شوند. همچنین فضای داخلی بین دو دیوار بر حسب میزان عایق‌کاری مورد نیاز، ممکن است با مصالح عایق پر شود.
کاربرد قطعات بتن مسلح لیکا به دلیل وزن کم و سهولت حمل و نقل از روش‌های اقتصادی برای اجرای دیوارهای پیش ساخته بتنی است. طراحی این قطعات مشابه بتن معمولی و با رعایت ویژگی‌های بتن لیکا صورت می‌گیرد. همچنین می‌توان از بتن لیکا برای ساخت دیوارهای بتنی استفاده نمود در یک روش نیمه پیش ساخته از بلوک‌های لیکا به عنوان قالب دایمی استفاده می‌شود.
یکی از روش‌های متداول پوشش سقف استفاده از دال بتنی یکپارچه است. ایجاد صلبیت در برابر بارهای جانبی، ایجاد پیوستگی بین اجزای باربر، کنترل لرزش‌های سقف، مقاومت در برابر آتش سوزی و ایجاد سطح صاف برای اندود‌کاری از مزایای مهم این پوشش است، از آنجا که استفاده از قالب بندها یا پانل‌های سقفی پیش ساخته می‌تواند هزینه‌های قالب‌بندی و اجرای سقف را کاهش دهد. کاربرد آنها متداول گردیده است. استفاده از سقف پیش‌ساخته همچنین موجب افزایش کیفیت سقف و نیز سرعت نصب می‌گردد.
بنابراین استفاده از بتن لیکا یک راه حل مناسب برای کاهش وزن سقف و در نتیجه اقتصادی کردن طرح سقف است. با استفاده از فولادهای مسلح کننده می‌توان طرح پانل سقفی را متناسب با دهانه، بارگذاری و ضخامت سقف کنترل نمود. همچنین قابل ذکر است که پانل‌های بتنی دانه سبک نقش موثری در عایق‌کاری حرارتی کف‌ها دارند.
با استفاده از دو ردیف بلوک توپر لیکا می‌توان کف ساختمان‌ها را در برابر رطوبت و حرارت عایق نمود. ضخامت بلوک‌ها بین ۱۵ تا ۲۵ سانتی‌متر است و در ابعاد بزرگ تا ۵۰*۵۰ سانتی‌متر نیز قابل تولیدند. همچنین در مناطق بسیار مرطوب به جای کف‌سازی توپر از کف‌های معلق استفاده می‌شود.  سهولت اجرای کف‌سازی با بلوک‌های لیکا یکی از مزایای عمده کاربرد این بلوک‌ها است.
با استفاده از بتن لیکا با ترکیب سیمان و لیکای ریز با عیار سیمان ۲۰۰ کیلوگرم در متر مکعب که در محل ساخته و ریخته می‌شود، می‌توان آب‌بندی کف ساختمان را انجام داد.  با استفاده از بتن لیکا کنترل حرارت و رطوبت انجام می‌گیرد.
سبکی دانه‌های لیکا و در نتیجه سهولت حمل و نقل و کاهش هزینه آن یکی از مزایای کاربرد لیکا به جای سنگ‌دانه‌های معمولی است. همچنین با توجه به اینکه دانه لیکا عایق حرارت است، در مناطق سردسیر، کف ساختمان‌ها در برابر سرمای زمین نیز محافظت می‌شود.
یکی از اصول لازم برای کنترل نفوذ رطوبت از زمین‌های مرطوب به دیوار و کف ساختمان، قطع لوله‌های مویین است.
بنابراین می‌توان از لیکای درشت (۱۰-۲۰ م م) برای ایجاد لایه محافظ در برابر مویینگی استفاده نمود. همچنین به منظور تسطیح این لایه برای عملیات بعدی زیر سازی، از مخلوط دانه‌های لیکا استفاده می‌شود.
با توجه به بی ضرر بودن دانه‌های لیکا از نظر شیمیایی می‌توان لوله‌های تاسیساتی را نیز در صورت لزوم از این لایه‌ها عبور داد
باربری و کنترل نفوذ رطوبت از ویژگی های الزامی یک زیرسازی مناسب است. قابل ذکر است که هدف از نم بندی در پی و زیر ساختمان ها جلوگیری از نفوذ رطوبتی است که ناشی از آب دارای فشار نباشد. با توجه حساسیت محل عایق تمام این نم بندی باید معادل عمر مفید ساختمان باشد.
در مورد لیکا می توان از آن برای عایق نمودن زیرسازی و یا در اجزای سازه‌های باربر برای پی ساختمان‌های کوچک استفاده کرد. کنترل نفوذ رطوبت به پی‌ها و زیرسازی بستر پی ها به طور مشابه قابل انجام است.

MA100  

می‌تواند برای چسباندن هر دو المان بنایی مورد استفاده قرار بگیرد. البته کاربرد اصلی در این محصول، به عنوان چسباننده در المان‌های متخلخل بنائی مانند: انواع بلوک لیکا و سایر المان‌های دیوار چینی است.

MA200  

می‌تواند برای چسباندن هر دو المان بنایی مورد استفاده قرار بگیرد. این محصول علاوه بر دیوارچینی، در چسباندن انواع موزاییک،کاشی و سرامیک در کف نیز کاربردی است.
MA100FULL
MA200Full

PL60,PL61

جهت عایق بندی حرارتی در وجوه داخلی دیوارهای پیرامونی و تیغه بندی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیوارهای جنوبی و غربی آفتابگیر در مناطق گرمسیری و دیوارهای پیرامونی در مناطق سردسیر از موارد اصلی کاربرد این عایق است.

PL110,PL111

جهت عایق بندی حرارتی در وجوه داخلی و خارجی دیوارهای پیرامونی و تیغه بندی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیوارهای جنوبی و غربی آفتابگیر در مناطق گرمسیری و دیوارهای پیرامونی در مناطق سردسیر از موارد اصلی کاربرد این عایق است.این محصول می‌تواند به عنوان عایق رطوبت در شرایط آب و هوایی معتدل و بارش‌های پراکنده در دیوارهای پیرامونی مورد استفاده قرار بگیرد.

PL120,PL121

به عنوان رویه تزئینی به جهت حصول سطحی یکنواخت و زیبا در نمای خارجی یا داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

PL180,PL181  

کاربرد اصلی PL180/181  جهت عایق بندی رطوبتی دیوارهای پیرامونی بالاخص در مناطق پربارش و کج باران است. همچنین جهت اندودکاری استخر و سرویس‌های بهداشتی با ملاحظات اجرایی مربوطه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیگر کاربردهای این پلاستر می‌توان به ملات ترمیمی جهت تیرها و ستون‌های ساختمانی و انواع سازه‌های در معرض شرایط محیطی سخت و همچنین آب‌بندی دیوارهای مجاور خاک اشاره کرد.
PL180181FULL
PL120121FULL
PL110111FULL
PL6061FULL

SC1400

جهت کاربرد در سیستم‌های سقف عرشه فولادی و یا کف‌سازی‌های سبک و پر مقاومت مورد استفاده قرار گیرد.

SC1600

جهت کاربرد در سیستم‌های سقف عرشه فولادی و یا کف‌سازی‌های سبک و پر مقاومت مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این محصول می‌تواند در شرایط محیطی مهاجم و سیکل‌های ذوب و یخبندان مورد استفاده قرار گیرد.

SC1800

جهت کاربرد در سیستم‌های سقف عرشه فولادی و یا کف‌سازی‌های سبک و پر مقاومت مورد استفاده قرار گیرد. همچنین این محصول می‌تواند در شرایط محیطی مهاجم و سیکل‌های ذوب و یخبندان مورد استفاده قرار گیرد.
SC1800FULL
SC1600FULL
SC1800FULL

FL400

کاربرد این محصول در مواردی است که سطح تمام شده توسط موزاییک، کاشی و یا سرامیک پوشانده شده و استفاده از آن به عنوان لایه نهایی توصیه نمی‌شود. همچنین می‌تواند به عنوان پر و تسطیح کننده کف در لایه زیرین مورد استفاده قرار بگیرد و لایه نهایی کف سازی با ضخامت کمتر و مقاومت بیشتر بر روی آن اجرا شود.

FL700

کاربرد این محصول هم به عنوان سطح تمام شده و هم پر و تسطیح کننده در لایه زیرین کف‌سازی است. همچنین می‌تواند به عنوان لایه زهکش در کاربرد‌های ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

FL1200

کاربرد این محصول هم به عنوان سطح تمام شده و هم پر و تسطیح کننده در لایه زیرین کف‌سازی است. همچنین می‌تواند به عنوان لایه زهکش در کاربرد‌های ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

FL2200

کاربرد این محصول هم به عنوان سطح تمام شده و هم پر و تسطیح کننده در لایه زیرین کف‌سازی‌های  صنعتی است. عملکرد رسانش حرارتی در این محصول موجب کارایی آن در سیستم‌های گرمایش از کف است. همچنین استفاده از FL2200  نیاز به عایق بندی رطوبتی کف را در کاربری‌های اداری و مسکونی مرتفع می‌سازد.
FL2200FULL
FL1200FULL
FL700FULL
FL400FULL