تفاوت لیکا و لیکاپون
لیکاپون نام تجاری سبکدانه کشاورزی لیکا است که با تغییر در فرآیند تولید آن موجبات استفاده ازا این محصول در صنعت کشاورزی فراهم گردیده و تنها لیکاپون حائز مشخصات شیمیایی و فیزیکی مناسب جهت مصارف کشاورزی بوده و استفاده از دانه لیکا با مشخصات غیر کشاورزی مجوبات خسارت جبران ناپذیر به گیاه فراهم می‌آورد.
همچنین از کاربردهای لیکاپون در صنعت کشاورزی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱. گلدانهای آپارتمانی
۲. فضای سبز شهری، ساختمانی و محوطه سازی
۳. ایجاد فضای سبز بر روی پشت بام (Roof Garden)
۴. بستر مناسب جهت کشت های گلخانه ای ، هیدروپنیک (Hydroponic) و آکواپونیک (Aquaponics)
ویژگی های لیکاپون
لیکاپون با توجه به تخلخل داخلی می تواند در هنگام آبیاری، بخشی از رطوبت (۱۸%) را در خود ذخیره و در هنگام نیاز گیاه مجددا به محیط رشد گیاه بازگرداند.

 

با توجه به وزن مخصوص بالای خاک زراعی (۱۸۰۰ کیلوگرم در متر مکعب) استفاده از آن در بستر کشت‏هایی مشابه و گلدانهای بزرگ که محدودیت وزن جهت احداث و یا جابجایی آن وجود دارد منطقی نیست لذا به راحتی می توان با جایگزینی آن با لیکاپون (۲۵۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم) ضمن کاهش چشمگیر هزینه های موجود از آزادی بیشتری در طراحی و اجرا برخوردار گردید.
 تهویه مناسب در محدوده ریشه به همان نسب در شادابی و افزایش راندمان گیاه تاثیر دارد که در دسترس بودن رطوبت و مواد مغذی موثر است. لیکاپون با توجه به ساختار متخلخل داخلی خود نیاز گیاه را در این بخش مرتفع نموده و باعث بهبود و شادابی گیاه می گردد.

 

از بزرگترین مشکلات ایجاد فضای سبز در محیط‏‏های شهری ازدیاد آفات و حشرات و از بین رفتن بهداشت محیط زندگی به علت استفاده از خاک و کود غیر کنترل شده می باشد که لیکاپون با توجه به عبور از ۱۲۰۰ درجه سانتی‏گراد در هنگام تولید و همچنین غشای پیرامونی خود محیط مناسبی جهت لانه گزینی موجودات موذی در محیط رشد گیاه نبوده و می توان از آن در سطح کشت و جهت بهره جستن از این خاصیت استفاده نمود.
ساختار گرد و دانه بندی متفاوت لیکاپون باعث گردیده که استفاده از آن بر روی سطح کشت علاوه بر جلوگیری از متلاشی شدن بافت خاک در هنگام آبیاری در اثر اصابت مستقیم آب بر سطح بستر کشت، باعث زیبایی دوچندان آن گردد.
با توجه به آنکه بستر کشت از دو بخش خاک و مواد مغذی تشکیل شده است، لیکاپون با دارا بودن مزایای مورد اشاره در فوق می تواند همراه با مواد مغذی جایگزین بسیار مناسبی جهت بستر کشت گیاه باشد.
روش های کشت در لیکاپون
عناوین آموزشی