کاربرد لیکا در ساختمان

هر یک از مصالح مصرفی در زیرسازی ساختمان بر اساس خواص مورد نظر، عملکرد خاصی را فراهم می‌آورد. باربری و کنترل نفوذ رطوبت از ویژگی‌های الزامی یک زیرسازی مناسب است. قابل ذکر است که هدف از نم‌بندی در پی و زیر ساختمان‌ها جلوگیری از نفوذ رطوبتی است که ناشی از آب دارای فشار نباشد. با توجه حساسیت محل عایق، تمام این نم‌بندی باید معادل عمر مفید ساختمان باشد. با توجه به ویژگی‌های لیکا، می‌توان از آن برای عایق نمودن زیرسازی و یا در اجزای سازه‌های باربربرای پی ساختان‌های کوچک استفاده کرد.

کاربرد سبک دانه‌های لیکا ( پوکه صنعتی لیکا )

یکی از اصول لازم برای کنترل نفوذ رطوبت از زمین‌های مرطوب به دیوار و کف ساختمان، قطع لوله‌های مویین است. یکی از روش‌های بسیار معمول استفاده از سنگ‌دانه‌‌های درشت با اندازه‌های حداقل ۴م‌م است. برای این منظور باید روی زمین لایه‌ای از سنگ دانه درشت با ارتفاع حدود ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر اجرا شود. سپس روی این لایه به ارتفاع ۲۰ سانتی‌مترمخلوط سنگ دانه‌های ریز و درشت ریخته می‌شود. بنابراین می‌توان از لیکای درشت (۱۰-۲۰ م‌م)برای ایجاد لایه محافظ در برابر مویینگی استفاده نمود. همچنین به منظور تسطیح این لایه برای عملیات بعدی زیرسازی، از مخلوط دانه‌های لیکا استفاده می‌شود.
برای این منظور باید ۱/۱ برابر ارتفاع لازم را با لیکا پوشاند و سپس لایه را متراکم کرد تا به ارتفاع مناسب برسد. این عملیات حداکثر برای لایه‌هایی به ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر مناسب است. سپس روی این لایه بتن کف اجرا می‌شود برای سهولت کار می‌توان از یک توری فلزی دارای شبکه‌های به ابعاد ۱۵۰ م‌م و میلگردهایی به قطر ۴ م‌م روی دانه‌ها استفاده نمود. در این صورت می‌توان قبل از بتن‌ریزی روی لایه لیکا راه رفت و یا پایه‌های نگه‌دارنده لوله‌ها و فولاد‌های سازه‌ای را روی آن قرار داد.
با توجه به بی‌ضرر بودن دانه‌های لیکا از نظر شیمیایی، می‌توان لوله‌های تأسیساتی را نیز در صورت لزوم از این لایه‌ها عبور داد.
سبکی دانه‌های لیکا و در نتیجه سهولت حمل و نقل و کاهش هزینه آن یکی از مزایای کاربرد لیکا به جای سنگ دانه‌های معمولی است همچنین با توجه به این که لیکا عایق حرارت است، در مناطق سردسیر، ازکف ساختمان‌ها در برابر سرمای زمین نیز محافظت می‌شود.

کاربرد بتن لیکا

با استفاده از بتن لیکا با ترکیب سیمان و لیکای ریز به نسبت حجمی ۱ به ۸ که در محل ساخته و ریخته می‌شود، می‌توان آب بندی کف ساختمان را انجام داد. چگالی این بتن حدود cm3/kg800 و مقاومت فشاری حداقل cm²/kg30 است بنابراین، این بتن نقش توزیع بار را نیز خواهد داشت و دیوارهای غیر باربر تا یک طبقه را می‌توان مستقیم روی این بتن قرار داد. بتن سبک لیکا در لایه‌های ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متری ریخته و متراکم می‌شود. سپس باید به مدت یک هفته این بتن عمل آورده شود. برای حفاظت بتن از صدمات احتمالی ناشی از حرکت کارگران روی آن و مقاوم سازی سطح بتن از ملات دوغاب- شامل یک قسمت سیمان و سه قسمت ماسه ریز- می‌توان استفاده کرد. ۱ تا ۲ روز پس از بتن ریزی می‌توان روی سطح بتن این ملات را اجرا کرد. با استفاده از بتن لیکا کنترل حرارت و رطوبت با هم انجام می‌گیرد.

پرکننده سبک

سبک دانه‌های لیکا ( پوکه صنعتی لیکا ) به دلیل وزن کم می‌توانند در پرکردن فضاهای خالی که تحت فشار نیستند به تنهایی و یا با ترکیب به همراه مصالح مناسب دیگر به کار روند.